In gesprek: praktijkervaringen met de thesauri
De afgelopen maanden hebben onze experts op het gebied van registratie verschillende ziekenhuizen bezocht. De insteek van de gesprekken: inventariseren wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot zoeken in de thesauri. Het leverde interessante inzichten op.
Als stichting van en voor de ziekenhuizen en medisch specialisten horen we graag hoe de producten en diensten van DHD in de praktijk worden gebruikt. Zo ook de Diagnosethesaurus en Verrichtingenthesaurus. Als onderdeel van het project ‘optimalisatie zoekfunctionaliteit thesauri’ ondervroegen we diverse gebruikers in de ziekenhuizen naar het proces rondom het zoeken en registreren van diagnosen en verrichtingen.
De kritische en tevreden chirurg
Programmamanager Ronald Noorman deed uiteenlopende ervaringen op. ‘De beleving per ziekenhuis verschilt sterk, omdat bijvoorbeeld niet overal de zoekmogelijkheden van het epd even goed worden benut, of omdat het beheerproces rondom vervanging van thesauruscodes op verschillende manieren is ingeregeld. Dan kun je een kritische chirurg tegenkomen, die je erop wijst dat er verbeteringen in inrichting en proces mogelijk zijn.’
Ondanks de sterk uiteenlopende praktijksituaties deden Noorman en zijn collega’s bruikbare inzichten op om potentiële verbeteringen door te voeren. ‘Zo spraken we een chirurg in een ander ziekenhuis die prettig met de Verrichtingenthesaurus werkt. Hij droeg heel gericht verbeterpunten aan rondom het optimaliseren van de thesaurus en het aanscherpen van de handleiding op de thema’s inrichting tabellen en inrichting beheer.’
Leren van elkaar
Ook is onder andere waardevolle informatie opgehaald over de benodigdheden voor hergebruik van vastgelegde diagnose-informatie en hebben we het belang van implementatie van de Verrichtingenthesaurus nogmaals onder de aandacht gebracht. Noorman: 'Het is zeer belangrijk dat op relatief korte termijn alle ziekenhuizen overgaan, zodat we landelijk kunnen profiteren van de voordelen van eenduidige vastlegging. En wat ook belangrijk is: deze gesprekken hebben deuren geopend voor makkelijk contact. Bovendien bleken we ook elke keer bruikbare informatie te kunnen leveren, bijvoorbeeld over de T-Rex of over codes die er toch wel bleken te zijn. Kortom: wij leren ervan, de ziekenhuizen leren ervan en het helpt bij het scherp krijgen van (doorontwikkelings)vragen aan de epd-leveranciers.’
In gesprek met uw ziekenhuis
Het komende jaar zullen we ook met andere ziekenhuizen in gesprek gaan. Heeft u hiervoor al wensen of suggesties? Neem dan contact met ons op.